Artúr közéleti blogja

Az észosztásról

2021. július 19. 14:47 - II. Liberális Artúr

Általános bevezető a "Dolgok, amik felbaszták az agyamat a Balázsékban" poszthoz

Mily ironikus, hogy most épp én is hasonlót fogok tenni :D Ahogy idősödöm, tapasztaltabbá, műveltebbé érek, ez pedig óhatatlanul magával vonja, hogy észrevegyek hibákat, tévedéseket, hazugságokat. Ahhoz képest, hogy én sosem mertem igazán véleményt nyilvánítani, biztos ismeri mindenki azt a típust a környezetében, aki viszont nagyon is mer. Rosszabb esetben mást se csinál. És a nem kért véleménynél kevés irritálóbb dolgot tudok elképzelni, főleg ha annak tárgya én vagyok. A sok rádió- és tévéadó miatt pedig tartalomgyártó kényszer van, a műsorvezetők kénytelenek jobb híján a véleményüket megosztani a nagy nyilvánossággal, akkor is, ha nem értenek az adott témához. Na nem mintha szakértők nem mondhatnának nagy baromságokat.

Amíg egyedül az Index csinálta ezt, addig szórakoztató is volt, de most már gyakorlatilag nem lehet kiegyensúlyozott, objektív tartalmakat találni. Minden rovat véleményrovattá vált. És akkor erre még rárakódott az internet teljes nyilvánossága is, ahol a megmondóember kolléga immár az egész világnak oszthatja bölcs meglátásait. És részben szerintem ennek köszönhető a féknyúz műfaj elterjedése is. Először talán Puzsérnál esett ez le, akinek az előadásait nagyon élveztem a szokatlan megközelítései és látszólagos műveltsége miatt, amíg kettőnk művéltsége nem keresztezte egymást. Ekkor rá kellett döbbenjek, hogy a tudása nagyon felszínes, így logikus következtetései alapjaiban hibásak és menthetetlenül tévesek.

Véleményem azért lehet, nem? Szabad országban élünk!

Igen és nem. Az egész dolog rákfenéje az, amit a cím is kifejez: egy dolog a vélemény és más az észosztás. Puzsér például olyan vehemensen osztja a véleményét, hogy az észosztásnak felel meg, mintha az igazságot prédikálná. És még teszik ezt jópáran olyan emberek, akik mindezt nagy nyilvánosság előtt teszik. Ez az igazán veszélyes, hiszen a vélemény nem tényközlés, de arra tökéletesen alkalmas, hogy megvezesse az embereket, mert nem kellően alapos - olyat csak egy szakértő tud.  Szóval szerintem a helyes megoldás annyi, hogy egyszerűen ne nyilvánítsunk véleményt, ha nem mélyültünk el a témában, és mindenképpen legyünk nyitottak. A vita, a véleménynyilvánítás és az észosztás nem ugyanaz.

komment
Címkék: társadalom
süti beállítások módosítása